Om trinn 2
Dette trinnet tar for seg utøvere som har beveget seg opp fra C-nivå til B-nivå, og i konkurransesammenheng er det først og fremst utøvere som konkurrerer i H/D 13-14. Overgangen til denne perioden er stor, da løypene i skogsorientering i stor grad trekkes bort fra stiene og orienteringen blir betydelig mer utfordrende.
Dette trinnet er en periode der utøverne i større eller mindre grad påvirkes av puberteten, noe som kan ha store utslag på prestasjonsevnen. Fokus for perioden er å utvikle både o-teknikken og kroppslige ferdigheter. Tanken er at man skal trene for å lære å trene, slik at utøverne gradvis tåler nye utfordringer og økende belastning.
Hva er viktig i denne perioden
Bedre kart- og terrengforståelsen. Opparbeide utholdenhet og god løpeteknikk på ulike underlag og i variert terreng.
Utøveren bør videreutvikle kroppslige ferdigheter gjennom varierte løpstekniske utfordringer i terrenget og på fast underlag. Dette bidrar også til bedre utholdenhet.
Utøveren bør få en kort innføring i fysisk trening rettet mot aerob utholdenhet og delta på klubbens felles løpetreninger.
Utøveren bør arbeide med å videreutvikle kart- og terrengforståelsen.
Treningsmiljøet skal opparbeide et godt miljø blant utøverne med hyppige treff og sosiale aktiviteter.
Treningsmiljøet skal jobbe for å skape stor treningsaktivitet og utvikling av ferdigheter hos den enkelte, fremfor et resultatorientert miljø.
Treningsmiljøet skal arbeide aktivt med gode holdninger mot tobakk/snus, alkohol og doping.
Treningsmiljøet bør introdusere forbilder som besøker ungdommen.
Forutsetninger
Tilgang til mange kart i nærområdet og krets.
Tilgang til ulike terrengtyper i nærområdet, krets og nabokrets.
Fellestreninger i klubben året rundt.
Fellestrening med organisert o-teknisk trening en til to ganger i uken i sesongen.
Treningssamlinger bør legge vekt på miljø og utvikling av generell o-teknikk og kartforståelse, gjerne i nye terrengtyper.
Deltagelse i konkurranser i variert terreng i og utenfor egen krets gir nyttig erfaring i uvante terrengtyper.